fredag 3. juni 2016

Kylling

Jupp! Flere vil nok tenke at jeg er litt kylling med hest. At jeg burde sette dem på plass og stramme dem opp. Og som tidligere eier av flere Fjordinger så har jeg vært i selskap av hester med sterk vilje og god tolmodighet.

Etter mange års pause fra hest så famler jeg litt etter hvordan forhold jeg egentlig vil ha til hestene.
Hvilken treningsfilosofi skal jeg bli inspirert av.

Silke er også en hest med sterk vilje.
Jeg kan fint sette igang små kriger med henne hver dag. Men hvordan blir fremgangen vår da?

De siste månedene har jeg latt meg kraftig innspirere av metodikken til Pat og Linda Parelli. Jeg har ikke noe ønske om å ri uten sal og hodelag. Jeg er ikke veldig opptatt av "frie hester" / at liberty.
Jeg er bare opptatt av at hesten skal vite at jeg vil dens beste. At jeg er en knall dame å henge med.
Hesten skal ikke være min slave, men heller respektere meg, og jeg den.

Her er en mange hundre filmer med Pat Parelli tilgjenglig på youtube. Han har et vaskespillt og en hest på 3 år som IKKE vil inn der. Han bruker tolmodighet og oppnår raskt det han ønsker.
Ikke fem sterke menn som drar og dytter henne inn der.
Jeg liker virkelig denne metodikken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar