søndag 21. august 2016

Nye sko og kjøretur til Maura



Gosh for ei uke!
Ikke bare har Silke kjørt henger for første gang siden februar hun har også fått sine aller første sko!

Uken begynte fint med lonsje og tømmekjøring. Longen sitter bedre og bedre og det er virkelig gøy å se. Vi begynner rolig og fint i skritt, går opp i trav også brått MÅ det bare galopperes. En masse bukking og hurramegrundt er involvert, også er vi klar for jobbing.
Jeg får MYE kommentarer på stallen om at jeg bør spenne henne inn, men jeg holder på mitt og lar henne søke ned på egenhånd. Nedsøkingen kommer fint etter om lag 20 minutters oppvarming. Søkingen er ikke stabil ennå, men mer ned enn opp iallefall.
Hun er bare 3 år!!
Denne uken når vi longet ble hun kliss våt. Hun skummer fint i munnen og skummer også mellom bakbena. Gode tegn på godt arbeid, flinke Silke!

Tirsdag leide jeg en hestehenger med enkel aksling. Jeg ikke hengerlappen og vi har vanlig stasjonsvogn, så det er litt lite å velge i når det gjelder henger. Jeg er veldig på at det MÅ være lovlig, så da blir det sånn.
Pål og jeg hentet hengeren på Alnabru og kjørte til Jula. Der rygget jeg rundt om lag en times tid, og husket gamle kunster. På landbrukskolen rygget jeg rundt minst 2 timer med henger hver uke, så jeg kan jo, jeg er bare litt rusten.
Flink Silke i longen

Søker fint ned her!



Litt på kanten dette bildet av de edlere deler, men skummet er altså her bevist. Viser at hun har jobbet godt!


Onsdag kom Mats og skulle være med til Maura, han er så utrolig snill og stiller opp når jeg trenger det som mest. Silke ruslet inn på hengern etter å ha sjekket ut hengern litt. Hun virket fornøyd med den og lot seg lede inn. Bommen på bak og opp med lemmen. Hun sparket endel med bakbensbelegg for transport så det er lurt å ikke ha på bakbena. Jeg har kjøpt noen kopper og skal teste dem ut denne uken.
Vi ankom Maura og der ventet snille June og eierene til Silke + deres stallgutt.
Silke ble ledet inn og fikk på hodelag og leietau.
Vi rocket rundt i ridehuset til alle var happy og satte nesen hjemover igjen. June skrøt av Silke, og nevnte at overlinjen var godt bygget og det ble jeg sååååå glad for å høre.
All longingen, tømmekjøringen og turer i ulendt terreng har gitt payback!

På torsdag kom Silje som fra nå skal hjelpe meg med Silke en dag i uken eller så. Hun har jobbet med hest i mange år og er veldig dyktig. Også de andre på stallen virket imponert over hennes ro og lag, så dette håper jeg kan bli et langt og godt samarbeid. Jeg trenger fri innimellom til å være mamma  og kone, så det å ha noen å be om hjelp som kjenner Silke og er voksen føles veldig trygt.

Fredag var det skoing for tur og det gikk kjempefint! Silke sto som en prest da Nina kom og sømmet. Hun er roligere ved sømming enn verking så det var stas.


I dag søndag har Silke og jeg vært på langtur. Egentlig skal jeg ikke gå noe særlig med den dumme foten min, men når vi testet ut en ny sti i dag havnet vi plutselig på Årungen... Det var veldig bratt nedover så jeg burde ha skjønt hvor det bar. Vel nede var det bare å brette opp armene og gå opp igjen! Puh. 7 km i høyt tempo for å rekke hjem før det ble mørkt.
Silke var skikkelig stresset i dag. Hun travet i ring rundt meg på tur og var rimelig koko. Alle på stallen sier alltid... Ja men Silke hun er så kald hun. Alltid så rolig. Neste gang noen sier det skal de få lov å gå en tur med henne...
På vei hjem igjen løp vi nesten hele veien i dyp søle. Jeg fikk skikkelig kick og kjente at kroppen ba om mer og det er sååååå digg.
Kliss våte av svette var vi begge to!

Bra uke dette selv om vi nok begge tar denne treningen frem mot kåring litt for alvorlig. Vi koser oss ikke slik vi pleier og 2 ganger denne uken har jeg tatt Silke i å nappe. DET har aldri skjedd før. :(
Det får vi jo bare jobbe med.
Også gleder vi oss til kåringen er over og vi kan gå tilbake til kosing igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar