mandag 1. august 2016

Trening i gang!!

Silke klar for trening etter longe på lørdag
Ja så var det full fart i treningen!

Første dagen gikk vi som kjent tur i skoven.
Dagen etter longet jeg Silke. Milde så mye pepp. Antakelig var hun rimelig sprek og stiv og støl etter uker i ruslefart. Hun bukket seg runde etter runde på ridebanen og var rimelig svett når piffen endelig var sendt til himmels.
Veldig flink jente. Snudde en del inn, men var flink lell. Vi fikk også igangsatt øving til utstillingen. Vi øver på å gå pent utenfor min private sone. Med høytløftet pisk mellom meg og henne fikk vi en viss avstand til sist. Hun prøver seg jo titt og ofte, men litt flinkere for hver lengde. Vi øvet også litt øket trav. Veldig flink jente og flott ned i stå.

Så var det lørdag og vi longet igjen. IKKE samme piffen i dag. Bare lunking rundt. På tide å begynne med energifor igjen kanskje! Jeg satte meg opp og red henne litt rundt på banen uten stort mer hell enn vanlig. Hun går ok, men det er sjeeeeli. Kanskje prøve en annen plass?

Søndag var det inntak fra beitet og vi vinket trist favel til den flotteste Kalle og snille snille Britt!
Vi puslet inn og gjøv løs på en skikkelig rundvask. Ut med fletter og masse shampo og balsam og masse spyling senere var hun gnistrende blank og lekker. Litt brun ish? Iallefall på baken. Ja ja, vi putter på myggdekkenet den siste måneden frem til utstilling og håper det hjelper litt. Er noe UV beskyttelse iallefall.

Mandag i dag var dagen da vi skulle ri på mer spennende plass enn inne på banen. Vi red ned til fine Sneis og tok oss en runde på sporet. For å spare Silke spaserte jeg med henne ned dit. Jeg lånte en krakk på utebanen, fikk hjelp av snill gårdseier og satte meg opp. Silke var KLAR! Men så er det så veldig skummelt der nede. Man kan se helt til verdens ende og ennå lenger. Og dessuten var det hester ute på beitet vi måtte se på, og mye nytt av kjøretøy og avfall. Mange gode grunner til å stå bom pal stille og titte veeeldig til å i neste sekund trave sidelengs mens man tygger på brystet sitt. Bøllebøtte der altså. Veldig ustabil, men HØY fart og energi, så det er jo spennende. Jeg hadde på sikkerhetsvesten og det føltes trygt.
Vi kom oss helskinnet gjennom halve runden og gav oss med det. Fikk til et par hundre meter med øket trav. Hun er lett å stoppe, men vimsete i gangen, så føles ikke helt trygt alikevel.

Nå er det ikke noe mer trening der nede før neste uke. Bare tømmekjøring, longing og en litten ridetur oppe hos oss på Stall H.

Fredag og Lørdag er det fri da matmor og matfar skal til fjells å ri i Rondane. Silke får ikke være med denne gangen, men kanskje om ett år eller fler.

Det er sååå fin ned mot Sneis nå. Vakre jorder!

Nyvasket bustetroll ute å gresser for å føntørkes!

På ridetur hjemme ved stallen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar