søndag 29. mai 2016

Beite i går og teit dag i dag


Om det er det faktum at Silke fikk 2 timer alene på beitet i går og ville mer, eller om det fordi kompis Atli har flyttet vites ikke... I dag ble en skikkelig teit dag!

I går satt Cleo og i gresset i sola og tittet på Silke som fornøyd gresset på beitet. Bedre enn dette blir det ikke tenke jeg da!
Hun lengtet til sist inn til de andre hestene, og hun begynte å stresse ved porten slik hun noen ganger gjør. Så vi puslet inn uten dramatikk.

Når jeg da kom i stallen nå i ettermiddag dagen etter, sto hun igjen ved porten å stresset. I sin vanlige paddock dah, ikke på beitet.
Jeg puslet ut og tok henne inn.
Jeg selet opp for å tømmekjøre. Satte klokken på 20 minutter og puslet ut på banen. Trodde jeg...
I dag skulle hun rett og slett ikke på banen. Hun nektet plent. Hun bakket bakover i 30 km i timen og hoppet mot meg om jeg forsøkte å gi henne ett oppmuntrende rapp med pisken. Ikke stas.
Men jeg er sta... så sta... så etter først å bli møkk sint, pustet jeg dype magadrag og tenkte på noe fint, også begynte vi en møysommelig drakamp inn på banen. Brukte vel omlag 10 minutter på 10 meter.
JEG VANT!
Vel inne på banen tullet hun noe, men roet seg om oppgaven sin omsider.
Etter 15 minutter med volter og serpentiner med innspenning, puslet vi ut av banen for å gå på tur i skogen. Trodde jeg...
Men NEI da. Hun ble med ut til veien, men når hun så at vi ikke skulle på beitet, ja da nektet hun plent å gå. Jeg bestemte meg for at vi skulle gå forbi det første huset også snu i første kryss (100m opp i gata) og heldigvis tok det ikke 100 minutter. Men gosh som jeg slet. Jeg var kliss våt av svette og møkk sliten når jeg endelig fikk lirt og lokket henne opp til krysset... Når vi vel snudde så var hun skikkelig stresselars og gikk i sirkler rundt meg. Men JEG vant! Igjen!

Vi kom inn i stallen uten videre diskusjoner og jeg formelig sendte henne på dør in i boksen. Ganske frustrert Lin kan man si!

Slik dag som dette har vi bare hatt en gang før.
La oss si at det er OK med en slik hver annen måned.

Ikke oftere plis!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar