fredag 6. mai 2016

En god dag!

I går torsdag var det jobbfri og følgelig lang deilig dag i stallen.
Ikke bare var det fri men det var sol også!
Og ikke bare var det sol og fri, kollega Mats kom ut til Ski for å hjelpe oss.

Å starte en ung hest alene er ikke enkelt. Særlig ikke når man er gammel og litt forsiktig. Det er SÅ lett å vippe en unghest av pinnen at jeg safer heller! Så da tar vi det med ro og venter med de nye tingene til Mats har tid :)

Mats er tidligere travmann. Han har hatt masse hester og kjørt over 100 løp og monté.
Han er alikevel en veldig forsiktig kar og det passer meg ypperlig. Han er assistent og rådgiver når Silke og jeg gjør nye ting. Dette er 3 gangen han er med, så nå kjenner vi hverandre litt bedre.

I går var målet å ri på banen i 5-6 mniutter og helst få til noen skritt i trav.

Jeg ville gjerne tømmekjøre først for å sikre at hun ikke var loppe når vi skulle ri.
Vi har tømmekjørt litt i skogen tidligere både med og uten Mats, og det går alltid bra. Silke digger det! Vi prøvde oss ned den stien vi har ved stallen, men det ble så trangt og vanskelig med to folk bak og en gressende loppe foran. Så vi gikk ut på grusveien og koste oss der en tre kvarter i stede.


Hun er blitt kort i skrittet igjen så jeg må trappe opp igjen de tøye/strekke øvelsene vi har fått av behandlerdamen.

Når vi tømmekjører viser Silke en flott selvstendighet. Hunder bjeffer og skriker, biler kjører forbi og Silke bare pusler rolig av sted med trygge skritt. Me like!

Så etterpå, etter å ha kommet tilbake til stallen og fått på sal og tøyler, da var det ut på banen.
Longetauet i hånda på Mats, og meg opp på Silke.
Gikk jo knirkefritt det og. Silke går veeeeldig sakte, men frem.
Har ikke film av ridingen, men det gikk altså veldig bra.
Mats gikk opp til tre meter unna med longetauet og selv om hun er vond å få opp i fart fikk vi til noen skritt trav både den ene og den andre veien.
Weeeeee! Så morro!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar