tirsdag 10. mai 2016

Gutter og gress!

Sean longet Silke med kløkt på lørdag og jeg har i hemmelighet gått å gruet meg til det var min tur å prøve. I dag var dagen...
Historien er jo slik: Jeg begynte å longe Silke like etter hun kom for 3 måneder siden. Alt gikk rimelig på skinner helt til jeg fikk beskjed om å få henne mer frem og gjøre litt mer kondis ut av det hele.
Etter 2 måneder med knall longearbeid og stadige fremskritt gikk det skeis. Hun snudde forparten inn og begynte å rygge i 30 km/t.
Dette vedvarte og jeg fokuserte i stede mer på tømmekjøringen som vi begge digger.
Så når Sean kom for å undervise oss var jeg rask med å foreslå at vi skulle begynne med å longe.

Silke snudde forparten inn og rygget med ham og, men han gjorde 2 forskjellige teknikker for å sikre at dette ikke skjedde med suksess. Les mer om det i posten fra lørdagen.
I dag klarte jeg altså å løse det jeg og. Med samme teknikk. Og det var SÅÅÅ lett. Det var Ask-Releaseteknikken som endret hele dynamikken mellom oss. Utrolig bra. Hun var skikkelig loppe i longen i dag, men snudde bare 2 ganger i starten før jeg fikk summet meg og hun rocket rundt i vill gallopp ;)

Hun fikk brunst igjen i dag... skikkelig klengete på gutta i stallen.
Som om det ikke var nok, så har kleggen klekket. Når jeg tok henne inn litt etter seks satt det minst 34 klegg på den ene siden. Hun var kliss våt av svette etter å ha løpt fra dem... Så nå bærer det rett til butikken å handle litt utstyr. Alle de andre hestene er dekket fra topp til tå, og hun er en eneste tilgjengelige hesten så da flyr jo alle til henne...

I dag fikk hun en skikkelig spabehandling for å bli kvitt svette og lukt som jo bare bidrar til mer innsekter. Deilig lavendelspa liksom. :)
Hun var skikkelig skikkelig ferdig med alt som har med å stå stille bindt fast å gjøre og var SÅÅÅ glad for å komme på boksen og finne saltstenen sin. :)

Hun er flink å jobbe med når hun er brunstig, men det er en masse tull til og fra banen, vaskespiltet og paddocken. Masse skjening og trekking mot gutter og gress!

En annen spennende ting som skjedde i dag var at Marco på Fossum Salmakeri var ferdig med salen til Silke. En KN Symphony. Vintage kan man lett kalle den. Men han har endret bommen, fyllt ut der Silke er smal og fjernet stopp der hun er viere. Siden Silke var så loppe og jeg var alene i stallen prøvde jeg ikke å sitte på den, vil fortsatt ha noen der når vi rir, særs første brunstdag med klegg. Vi håper på torsdag! :) Den ser veldig god ut, og mange på stallen ha hatt denne og sier de har elsket den. Vi krysser fingrene for at den er god for både Silke og meg. :)





Er vi ferdig snaaaaaart???

Er veldig pen og vet det ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar