torsdag 19. mai 2016

Første ridetur


Ja i dag var det stas!
Elin på stallen har tilbudt seg å leie Silke og meg på tur.
For å sikre at Silke ikke var propell tok vi den litt ut i går. Da tømmekjørte vi på banen i 30 minutter. Mye på sporet og volter samt introduksjon av diagonalen. Så dro vi ut på langtur. 65 minutter med kryssing av større tømmerstokker, bekker og under hengende trær. Virkelig en knall tur! Både Silke og jeg var rimelig svette når vi kom hjem!

I dag startet vi dagen på banen og longet et par runder på hver side. Vi roter fortsatt litt med longen og vi må virkelig jobbe mer med den. Ofte og kort tror jeg er lurt.

Etter longen og jeg hadde fått sett at det ikke var noe pepp på lur kom Elin bort på banen. Elin er en utrolig dyktig og erfaren dressurrytter og instruktør og jeg må innrømme litt nerver de siste dagene.
Jeg steg forsiktig opp og vi skrittet på storvolten rundt Elin uten tau. Silke går greit frem i skritt, men er vond å få opp i trav. Vi måtte huke på longetau og både Elin og jeg måtte "jage" henne opp i trav. Ikke noe pisk til stede eller noe slikt, men mye smatting og jogging (Elin) innvolvert. Etter hvert fikk vi det til og var happy med 2 runder trav.

Tips å huske fra Elin var:
1. Strammere nesereimer (jeg er ikke helt enig)
2. Kortere stigbøyler slik at jeg er mer på hugget og får bena opp på magen i stede for å dingle undder
3. Få henne bedre frem i skritt og trav slik at hun blir mer forovertenkende
4. Reøve inn smatt slik at det faktisk betyr FRAM og ikke bare er noe jeg driver med på gøy
5. Sitte i travovergangen til hun er oppe i frisk trav da jeg har en tendens til å falle litt frempå når jeg går opp i lettridningen. Når jeg faller frem, så vil jeg sperre hennes forover.
6. Bena lenger frem (huff der kom den igjen) ikke bak på magen, men frem på gjorden.

Så koblet vi på longetauet og gikk tur til krysset. Dvs sirka 300 meter også tilbake til stallen igjen. :) Ikke lange turen, men sånn er det nå i starten. Jeg har ridd 1-2 ganger i uken under 15 minutter hver gang.

Ikke noe får gå galt nå i starten!! Alt er forsiktig, sikret og rolig.

Her er plan for de neste 9 dager:
Fredag: Gresse tur på beitet i regnet
Lørdag: Bakkearbeid med leietau på banen, Mål: Øve inn fart ved smatt + longe
Søndag: Rusletur med Atli (ikke ri, bare leie) + rideøkt på banen med hjelper
Mandag: Fri
Tirsdag: Tømmekjøring bane og tur, Mål: Øve overganger fra skritt til trav og omvendt
Onsdag: Longe + ri på bane med hjelp av Mats + tur til kryss (maks 15 min på ryggen)
Torsdag: Bakkearbeid med leietau (reøve smatt + øve sjenkelvikninger)
Fredag: Gressetur på beitet
Lørdag: Tur til ridehuset, ri alene, Mål: Få hel runde med god trav alene
Søndag: Leie tur på traffikert vei

Det er også et mål for Mai og begynne med hengertrening. Da i første omgang av meg. Jeg har leid en hestehenger et par dager mot slutten av mai som jeg skal øvekjøre med. Når jeg føler meg trygg skal jeg laste på Silke og fore et solid måltid der med lemmen igjen. Så slippe ut igjen.
I juni skal vi leie samme henger og kjøre til Karslrud gård og leie tur der. Det blir kos!
En times tur, også på hengeren igjen og hjem til stallen.

Det blir fint tenker jeg. Øving for oss begge.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar