onsdag 23. november 2016

Da var vi igang med medisin


Ja da er vi altså endelig i gang med medisin. Det tok litt tid å få dem hit til Østlandet, så vi begynte i går tirsdag. Jeg kjørte Rally fra bussen og til Apoteket for å rekke det før de stengte.

Jeg fikk tak i en målesprøyte og fikk hjelp til å regne ut at Silke skal ha 11 ml pr døgn i 10 dager av Regumate. Det skal gies i munnen eller blandes i foret.
Så da blander jeg det i for.
Det skal gies umiddelbart, så dette blir ett litte mellommåltid. Kan altså ikke lage kveldsmat på eftan med medisinen i. Så snart den er blandet skal den gies.

Regumate vil etter hva jeg forstår hjelpe innen 1-3 dager. Da skal brunsten avta. Etter ferdig 10 dagers kur vil hun angivelig få en kraftig brunst og etter dette skal sesongen være over.

Etter hva jeg har forstått.

Jeg synes kanskje jeg merket litt forskjell i dag. Litt mindre sparking. Litt mindre bølling på vei ned til ridehuset, og ganske så fantastisk på ridetimen i dag.
Med fantastisk mener jeg at selv om hun skjener, stopper på midten av banen og jeg ikke er på, går bak bittet og kaster hodet opp til høyre over vantet, så kan jeg korrigere alle disse tingene uten for mye arbeid. Det er skikkelig jojo å jobbe med alle disse tingene, og sitsen er på nivå med ei jente på 3 som aldri har ridd før, men jeg har kontroll og Silke gjør sitt beste med litt overtaling. Vi hadde minst 6 gode jevne storvolter på stabil tøyle i trav. Vi hadde 3 galoppfatning med tilhørende 2 runder i galopp. Og med dette så ærklærer jeg er slitsom og vond tid for "på hell". Måtte dette være starten på en god periode for oss!

Hun steilet fortsatt tre ganger på vei opp til stallen etter rideøkten, så vi er på ingen måte i havn, men vi ser litt lys i tunellen!

"Den som gir seg er en dritt" hadde noen skrevet i en powerpointslide på jobben...

Foret ser nå slik ut:
11kg ensilage per dag (hun legger nok litt mye på seg, så mulig vi må litt ned)

Morgen
1 liter Pavo Daily Plus (Lucerne)
1/2 liter Eggersmann Krauter Musli
1 beger Kraft Stress relief

Middag
1 Havens Brix

Kveld
0,5l betefiber
1 neve Pavo Daily Plus
1/2 liter Eggersmann Krauter Musli
1 beger Kraft Stress relief
30 gram salt / 1 liten neve




Da Silke er så loppe får hun en slik i trauet sitt midt på dagen når hun taes inn. Den gnager hun på. Det er altså  kaldpressettorket lucerne. Denne heter Havens Brix og er til å gnage på. Den skal øke spyttproduksjon og er en slags dings å holde på med når det blir litt lange dager inne når det er så mørkt ute. Økt spyttproduksjon er bra for fordøyelsen og særlig egnet for hester som stresser seg litt opp. 


Handlet litt for når vi var i Kongsvinger. En liten tur over grensen og fyllte opp lageret hjemme. Nå har vi for leeeenge. Dette er kun for med så lite stivelse og sukker som det er mulig å oppdrive. 

For med god smakog mye fiber slik at det krever litt tid å tygge seg igjennom. Sunnere og litt mer å fylle dagene med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar