mandag 28. november 2016

Ridetime i balanse

Søndag var det duket for ridetime med Olof Axelsson. Jeg hadde sett frem til dette, mye fordi Elin og Tommy har fortalt om mannen mye. Mest om hans eminente tømmekjøringskunnskap. Så når jeg gikk inn i helgen hadde jeg ikke tenkt mye på hva jeg skulle ha ut av det. Jeg hadde mest tenkt at det var usikkert om Silke og jeg var i samarbeid nok til å få gjennomført timen i det hele tatt… 
Og ganske mye på at en så grønn dame som meg ikke burde hyre inn Virkola til hjelp før hun kan sykle. Nerver er en teit ting!

Silke var skikkelig ramp på vei inn i ridehuset og dette mest pga vind, også hadde jeg foret litt med stivelse for å sikre at hun ikke var heeeelt tom etter tømmekjøringen dagen før der hun jo dampet av svette. Hun loppet rundt og skvatt himmelhøyt av alt og ikke noe. Hun løp nesten ned en flink instruktør som også gjestet huset den dagen. Jeg måtte unnskylde meg ørti ganger og kunne som vanlig oppdage flere høye øyebryn fra tribunen. Gosh så gøy :(
Som vanlig er hun også mest behersket når jeg sitter på henne, så hun var helt perfekt når jeg vel kløyv på.
Siden lørdagen ble så rar, så rakk jeg å tenke til søndagen hva jeg ville ha ut av det. Rideprøven IBOP er i August og det er jo et mål for oss. Det jeg har slitt mye med er jo å få henne frem i skritt, og det å få henne til å gå stabilt, både stabil fart, stabil retning og stabil i kontakten. 
Så dette var det jeg la frem. 
Dette var det jeg ville vi skulle jobbe med. 
Og det var også det jeg fikk hjelp med!
Bingo!
Generelt mener han at siden Frieseren går med så høy hals, så bør man sikte mot å forkorte magen og forlenge overlinjen. Dette gjøres ved å sitte i ro, ri frem, og gi masse tøyle. All sjenkel må være fra kneet mitt og ned, og med intensjon om å løfte magen opp. 

Ved at jeg alltid er i balanse vil jeg ikke påvirkes av krumspring Silke gjør. 
Det at jeg er i ro vil føre til at hun faller mer til ro og tør å være stabil og gå rett og i form. At hun slapper mer av og kan konsentrere seg. Da blir jeg mer i ro, og stoler på henne og holder meg ikke fast i tøylene, og kan la henne selv komme frem i form. 

Litt sånn vi har holdt på til nå så hopper hun et halvt skritt til høyre, jeg mister balansen noen sekunder, finner tilbake min sits, driver henne frem, korrigerer hvor vi er slik at vi finner tilbake til sporet, form og farge, også begynner vi på igjen. Dette skjer sikkert hver andre runde på storvolten. Det vil si at om hun er litt ute av balanse drar jeg henne videre ut av det i stede for å være det stabile elementet. 

Det å ri en unghest som stadig bytter tempo, skjener og titter på ting er utrolig krevende. Så å få hjelp med dette er utrolig godt!
  • Om man plutselig fjerner hesten skal jeg lande på bena i perfekt balanse
  • Mine ben litt lenger bak
  • Mine ben litt lenger inn i stigbøylen
  • Ikke så mye helene ned, for da kommer de frem igjen. Ligge bøyd langs siden.
  • Generelt gode tøyler med åpen dør
  • Litt kortere tøyler for å hindre at baken stikker ut og sjenkel kommer frem
  • Sitte mer fremover med hoftepartiet, men ha overkroppen rett opp som før (vanskelig)
  • Sitte dypere ved bukking i galopp for balansen
  • ikke bruke så mye energi på å gå opp og ned i lett trav

Jeg red veldig mye å uten å holde henne i munnen overhodet. bare litt mest for å styre. Det var veldig rart og førte til en meget høy fart, men jo mindre jeg holdt, jo mer gikk hun i fin form/på tøylen. Jeg fikk også til å galoppere henne endel og selv om hun legger seg mye i svingen og overhodet ikke er noe samlet så fikk vi minst 4 fulle storvolter på hver side. (alle andre holdt stor avstand)
Stas!

Det var jo gitt at søndagen skulle min mann Pål være med å filme hele gildet. Ikke hver dag jeg betaler så mye for å få instruksjon, så godt å få alt på tape, så jeg kan repetere. Men så ble hans fine tante syk, og jeg måtte la kameramannen min yte godt for henne dyp på morfin i stede for å filme meg. Det var jo ikke ett veldig vanskelig valg egentlig!
Så jeg har dermed ingen bilder, ingen film, no nada zipp fra denne fine dagen der Silke stadig viser at hun VIL og kan bli en konge dressurhest! Eller dronning om man vil!
Og når man ikke har kameramann

Da er slike bilder alt man har å vise til

Suuuuuuulten! Hvor er lunsjen min?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar