torsdag 20. oktober 2016

Oppdaterte mål for oktober - Status


Vi har varierende dager om dagen.
Silke har fortsatt skikkelig spader for mørket og vi må rett og slett jobbe med det. Når jeg bruker henne på banen ute i mørket angriper hun meg mer eller mindre. Alle gangarter går bra.
Så snart vi er inne i ridehuset er hun HELT rolig og klar for jobbing.
Jeg kan ikke annet enn å trekke konklusjonen at hun er mørkeredd.
Vi skal gjøre fine ting ute i mørket. Gå tur og gresse, øve på enkle øvelser osv også regner vi med at det går over innen vi kommer til november.

Ellers er veien fortsatt et stort problem. Sporet vårt går langs E18 og der kjører tungtrafikk i høyt tempo. Når vi går der nede steiler hun og går på to. Vi bli jo da begge engstelige og vi hjelper ikke akkurat hverandre. Jeg har derfor besluttet å flytte det målet til neste måned. Vi får bare øvd på dette i helgene og når det er redsel involvert er det ingen vits å stresse.
Vi begynner med Kongeveien som har noe mindre trafikk, også håper vi det kan være en god brobygger. Hun pleide ikke å reagere på biler før, så dette er litt irriterende.

Vi har dog fått ett nytt mål og det er vaskespilt. Vaskespiltet er en garasje med kan ved døren. Det er ett tett rom og det er en enorm romklang der. Heldigvis går Silke uten sko for øyeblikket noe som gjør det litt roligere.
I går kom vi inn 2 ganger på "første forsøk". Dvs vi har gått inn der en dag tidligere, men det er lenge siden. Og det ble et veeeldig kort besøk. Da var vi så nye på gården og derfor har jeg utsatt det litt. Nå er dog sølen dukket opp og hun har vært brunstig MYE brunstig nedover bakbena.
Så seig!
De bakbena trenger en vask fort!
Målet er å få spylt dem så vidt i kveld, også vaske dem helt og med litt shampo på søndag.

Ett annet mål som faktisk er i havn er å leie Silke ut av boksen og stille pent opp. Det gikk veldig fort. Hun var jo loppe den første uken. Men nå går det superfint!

Når det gjelder Ros og korrigere lyd, så er det på gang og vi har foreløpig 3 lyder. æææææ i skrarpt tonefall betyr, slutt med det du gjør, det er feil. Vi har fliiiiiiiiiiink i lys tone som er når noe er kjempebra og hun kan avbryte der hun er. Også har vi braaaaaa i en rolig lav tone, som betyr, det er riktig, fortsett sånn!
Jeg har landet på disse, så nå er det bare å få dem til å sitte for oss begge.

I longen i ridehuset er jo alt supert. Galoppfatning sitter flott og jeg rekker nesten ikke si gaaaaaloppp en gang før hun setter av. Det er vanskelig å finne en arbeidsgalopp og akkurat nå er det trav eller full galopp. 3/4 runde i jevn galopp er det vi har så langt.

Dette sitter også i ridningen. Hun er stiv på venstre, så der har vi vært litt forsiktig. Hun fatter alltid kontra første fatningen, også kommer den riktigere når vi konser litt på 2 forsøk.

Å stille Silke inn i volten når jeg rir går rimelig greit på høyre hånd. Jeg får innimellom også rompa litt over. På venstre... not so much. Fysio er bestilt!

Sjenkel funker foreløpig ikke. Vi øver inn overgang fra skritt til trav først nå med smatting og kommando først. Så legger jeg på bena neste uke.

Fremoverlenthet i trav er på vei bort. Den kommer i rask retur når Silke går i ujevnt tempo, men jeg får kontroll på ett vis.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar