søndag 4. desember 2016

Den beste helgen på leeeenge!

Vi har hatt noen virkelig kjipe uker. Kanskje aller mest meg. Med en vond magefølse om at jeg ikke er rett dame til å ta Silke videre og en følelse av at jeg heller tar oss bakover heller en forover.
Denne uken er IKKE en av de ukene!

Iallefall ikke fra onsdag og til nå søndag.
Og i helgen har vi altså gjort så MYE lurt og bra.

Det første som skjedde var at jeg tok mot til meg og bestilte gummimatter til Silkes boks. Det koster det hvite ut av øynene, men jeg mener bestemt at hun slappet mer av på boksen på Stall H enn hun har gjort nå. Der kunne jeg se henne ligge i boksen ved mange anledninger og hun var generelt mer avslappet på boks. Det er jo mange grunner til at hun ikke har hatt den samme roen der hun står nå.

Det er mer folk i stallen, mer hest i stallen, en hingst i samme rom og få timer der det ikke skjer noe mens hun står inne. Alltid noe å følge med på.
På H lå hun hver natt. Når jeg var der om morgenen så hadde hun flis under magen og jeg kunne finne henne liggende stadig.

Så jeg ringte Boj for å høre om de kunne komme å montere matter. Jada, om du kan i morgen klokken 14, enten det eller i mars sa den hyggelige damen. Han som monterer skulle hjem på ferie. Ja ja, jeg var klin gal og sa ja. Selv om dette er HELT utenfor mitt budsjett.

Mannen kom da altså i går lørdag. Han brukte om lag 2 timer for å skjære av puslebrikkepærttene som var inn mot veggen og måle opp og kappe til. 500,- timen for monteringen og 499,- for mattene som er en kvadrat.
Jeg hadde tømt boksen og latt den tørke godt. Etterpå drysset jeg boksen med Stalosan for å hindre sopp og amoniakk. Den er også bakteriedrepende og desinfiserende.
Mattene kom på plass og flisa tilbake inn.
Og når en av jentene i stallen var innom i går kveld, ja så lå Silke nede for første gang.
Jeg må innrømme at tårene kom da. Tenk at det gikk så fort! Og da føltes det plutselig ikke så dyrt ut allikevel!

Av verktøy mannen brukte var:
Stikksag (2 blader gikk med)
Stanley kniv (flere blader gikk med)
Svær linjal i metall med vater
Hammer for å slå ned puslebrikkene i hverandre

Her noen bilder fra mattene:









I går red jeg i ridehuset og selv om hun ikke var loppe når jeg leide henne ned, så var hun skikkelig loppe på vei opp igjen. Men i ridehuset var hun som vanlig perfekt!

Jeg hadde fått det for meg at det å ri 3 dager i uken veldig fordelt utover ikke gir så mye repetering og at ting tar lang tid, så jeg hadde bestemt meg for at vi skulle ri 30 min lørdag og onsdag, også 10-15 min søndag og torsdag der vi raskt repeterer fra dagen før også skritter av for hånd leeenge.
Så litt høy på gårsdagen ruslet vi inn i ridehuset og trodde alt skulle gå som smurt.
Ehhh ikke helt. Hun får det for seg at hun skal gå med hodet veeeeldig høyt, mulen over mitt hode ut til høyre. Veldig pussig adferd. Jeg forsøkte å ri igjennom det, men slet. Virker som hun biter i bittet når hun gjør det. Det er på begge sider, men virker bedre på den ene siden. Vi endte opp med å ri til vi fikk en perfekt runde uten denne adferden på den gode siden. Det tok nok mer 15 min. Jeg kastet meg av omtrent i fart så snart vi hadde fått det til også puslet vi ut på sporet for å skritte av.

Men så tenkte jeg at kanskje skulle vi gå opp til bommen i stede. Eller kanskje opp til grisegården og når vi kom til grisegården og Silke var roligheten selv, ja så slo det meg at kanskje var i dag en perfekt dag å gå opp i skogen ved stall H og gå nedover med Årungen. Været var perfekt, vi var godt kledd, vi hadde ikke noe vi skulle rekke. Alt lå til rette.

Så det gjorde vi da!
Vi var borte i nesten 2 timer og NIKOSTE oss!
Silke synes fortsatt det er VELDIG rart å gå forbi Stall H, men det går jo med litt lokking. Vi passerte masse biler. Gikk flott i skogen. Hoppet over grøfter, spiste blåbærlyng og hadde det supert!

Veldig bra dag altså!!!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar