torsdag 1. desember 2016

Novembermålene


Det beryktede galoppsporet. Rake veier så langt øyet kan se! 

Da er det november og jeg tar en titt på målene vi året.
Her er de med oppdatert status i rødt og grønt


Leietur / for hånd / tømmekjøre
V Lære inn tydeligere reaksjon på smatting
V Bli god på mørket -  Øve på å trives med min hodelykt
V Gå kontrollert lillerunden på sporet (Har fått det til 2 ganger)
* Gå kontrollert ned til bommen og opp igjen (har ikke forsøkt en gang...)

Longe
V Lære inn tydeligere reaksjon på smatting
V Gode overganger skritt - > trav -> skritt
Løshoppe / hoppe små kryss og bommer i longen (ikke påbegynt)
V Kunne galoppere kontrollert 3-5 hele runder i longen

Under rytter

V Få henne mer frem i skritt (trav er godt fremme, mangler skritt) (øve på sjenkel)
Nesten Ri i ridehuset, storvolte i skritt i stabil kontakt og uten bruk av ledende innertøyle i 2 hele runder
Glatt og hardt Ri på ridebanen ute i kontrollert lett trav
Ri full runde i ridehuset i kontrollert lett trav med stabil kontakt
Lære at sjenkel kan bety sideveis
V Lukke min hånd helt alltid
V Høye fine hender
Slappe av i overkroppen
V Bruke yttertøylen som innertøyle!

Annet: 
Sånn ellers går det fint med Silke.
Hun hadde en reaksjon i ridehuset for 2 uker siden vi gjerne skulle ha vært foruten, men det var min feil. Hun fikk hilse på Jolie, og snudde 180 grader på 2 sekunder og sparket henne i magen. Alt gikk så utrolig fort :(
Jolie var fortsatt øm i magen nå nesten 3 dager etter. Ikke noe gøy! 

I ridehuset går hun fint. Hun søker flott ned på tøylen og selv om det neppe kan kalles stabilt, så går hun iallefall 2-3 runder i samlet trav med kontakt relativt stabilt. Veldig fornøyd med det. Etter å ha ridd eller trent i ridehuset går vi tur på gården. Den er stor så det er mange områder å utforske. Når det er mørkt går vi rett og slett bare rundt stallene (svær låve) og dette har ført til at hun slapper mer av i mørket. I dagslys går vi liit utpå sporet og går 1/4 av det. Hun hisser seg fortsatt veldig opp når jeg leier, og mye mindre når jeg rir.
Ikke happy med dette, men det blir gradvis bitte litt bedre for hver dag. 

Når jeg leier den samme runden i dagslys vil hun hele tiden mye mer frem enn vanlig rolig skritt. Hun trykker, også truer hun med å steile. Jeg må veldig ofte dra henne en volte rundt meg for å holde kontroll på henne.
Når jeg rir, så er hun kortskrittet og med giraffhals, men går rimelig rolig og fint. Hun slapper IKKE av, men hun tuller ikke noe. 

I ridehuset i dag red vi sammen med en hingst og ei ung hoppe som ble longet. Hoppe hadde hæla i taket for å si det mildt og hingsten var veldig interessant. Alle tre vrinsket med ujevne mellomrom. Sosialtrening på høyt nivå der altså! Ikke stort problem for meg å holde Silke "på jobb" selv med alt dette rundt øre. 

Jeg jobber med galoppfatninger på Silke om dagen, og innimellom bukker hun himmelhøyt. Det har bare skjedd et par ganger, men det virker til at det mer er for å strekke ut enn å protestere på noe. 

Silke i ridehuset etter en tømmekjøringsrunde!

Etter man har trent er det viktig å få i seg nok vann!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar