fredag 2. desember 2016

Mål for desember

Jeg klamrer meg litt til målene våre om dagen. Jeg laget jo disse for leeeenge siden, og det er vel kanske litt desp å klynge seg slik til dem når helt elementære ting ikke er på plass slik de pleide. 
Jeg tenker da feks på det å kunne gå tur i skogen når jeg leier henne. Rense høver uten at det er litt luftsparking innvolvert.
Men så vet jeg jo at Silke ER bedre enn hun er nå.
Jeg er sikker på at dette er hormonelt eller forbundet med smerte og at det vil gi seg, bare vi får litt ro og tid på oss.

Når verden går en ekvipasje i mot så er det "kun" 3 ting å gjøre:
1. Rykk tilbake til start - Gjenninnøve helt elementære ting, ting det er lett å enes om og lykkes med
2. Bruke tid og være rolig, ikke stresse
3. Rutiner - Dyr og unger elsker rutiner. Når de kan forutsi hva som skal skje, så gir det trygghet og en følse av kontroll

Så her er altså en miks av de opprinnelige desembermålene, back2basic mål og detaljering av rutiner i en og samme liste!


I løpet av desember skal vi:

Leietur / for hånd

Gjenøve OOOver på gang og i boks, skal ikke behøve å ta på henne, dytte eller stå ett spesst sted
Kunne løfte alle fire høver uten luftsparking
Trene minimum en dag for uken for hånd på bane
Gjeninnøve Ståååååå fra skritt og trav og når hun virvler rundt
Gå opp til Kongeveien og ned uten å måtte volte for å beholde kontroll
Gå lillerunden ved Stall H inkl langs veien
Få bedre kontroll på tømmene mine i tømmekjøringen slik at jeg ikke køler så mye 
V Galoppfatning i Tømmekjøring
Gå til bommen ved E18 og opp tilbake

Longe / Tømmekjøre
* Silke søker fint ned og kan gå dyp og konsentrert i 3 storvolter i trav - (alene i ridehuset)
* Kan gå 3 runder stovolte i gallopp uten å bli jaget på

Under rytter
Ri hele ridehuset rundt en hel gang i relativt kontrollert gallopp
Ri hele ridehuset rundt en hel gang i samlet trav i relativt stabil kontakt
Sitte i total balanse også når hun bøller/endrer retning/fart/kontakt
Sitte i RO og ri lett med mindre bevegelse og s
Gode overganger skritt - > trav -> skritt
Skritte og trave over tre bommer
Pugge banens bokstaver (20x40m)

Meg: 
Situps 50 stk hver annen dag
Balansebrett 5 min hver dag
Utfall 2 x 20 med vekter hver annen dag
Spinning 1 gang pr uke
Ridetimer 1 gang pr uke

#Galoppsporet = Gruset, slåddet vei rundt gården på 1,6 km
#Kontrollert = Jeg skal uten problemer kunne bremse og gasse

Faste rutiner
Ankomme stallen og hente bøtter, fylle med for, hilse på Silke ved døra, fylle bøtter med vann
Hente dagens utvalg av utstyr og legge ved boksen/gangen
Ta på grime og binde opp
Pusse og rense høver, øve mye på Oooover
Ut å trene
Avslutte treningen med å leie/ri en runde rundt låven ute uansett lys
Sette hest på boks/gang, pusse over
Pakke sammen
Innom å si haaaade

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar