mandag 26. desember 2016

Inn for landing dag 19 - mer fornøyd Silke


Nå er det altså 19 dager siden ulykken. 14 dager siden operasjonen.
Også er det dag 4 på Sundby Gård Midtre Rehabiliteringsenter. Mellom der sto hun på Bjerke dyrehospital.

Boksen på Sundby er stor, lys, har vindu ut, har åpent vindu inn i gangen slik at hun får en viff av de som passerer til og fra behandlinger og utegang.

Hun stresser ikke når de andre blir sluppet ut, kunne stallmannen fortelle meg i dag. Hun er fin og rolig og har slått seg til ro med at det ikke anngår henne.

Bevares hun har fortsatt lyst til å KOMME UT av den forbaskede boksen, men det er altså en helt annen hest å besøke nå enn på Bjerke. Hun er intressert i meg, hun sjekker om jeg har snop uten å mase eller bli desperat. Hun fikser seg litt høy i høybaren og drikker jevnlig vann. Det ligger endel fin avføring rundt forbi og hun tråkker bedre på benet sitt nå enn den dagen hun ble fraktet med henger opp. Da virket hun mindre villig. Er sikkert slitsomt å bruke det.

Det har vært jul fra Silke kom til Sundby og det har sikkert vært travelt der. Jeg har sendt en mail og spurt om hvordan det går. Selv om jeg er innom støtt, så ser jeg på en måte bare ett lite innblikk i hvordan hun har det. Jeg får ikke noe godt helhetsbilde.
I dag sto det 2 kraftforbøtter utenfor boksen og jeg ble fortalt at hun får kraftfor som hun pleide å få før ulykken. Litt lucerne til frokost også bitte litt betefiber med lucerne til kvelds. Det var jo først snakk om at hun ikke skulle få kraftfor og for oss som kjenner Silke så var det litt trist. Hun ELSKER nemlig kraftfor, selv om det bare er omformet grovfor så er det SÅ stas å få kraftfor. Litt fint å vite at hun har dette høydepunktet å se frem til tidlig og sent.
Det lå også ett termometer der så de har nok tatt tempen slik de skal. Jeg fant ingen å spørre om hvordan tempen ligger, men hun virket iallefall i godt humør. Dette var første besøk uten forsøk på biting eller sparking på halvannen uke.. Nada zipp. Bare blid hyggelig Silke. DET var digg.

Fordi vi har kranglet endel og jeg har korrigert henne mye har besøkene vært lite hyggelige. Jeg har derfor ikke børstet henne eller gjort noe jeg vet hun helst vil unngå. Jeg har bare klødd og kost og puslet rundt i boksen. Sjekket vann og gravd litt flis inn til midten. Vil at vi skal ha et par tre gode dager med opplevelser på boks før jeg begynner å jobbe litt med henne igjen. Og med det mener jeg å få ta på kroppen hennes og børste henne uten krangel. Og kanskje på sikt begynne med litt klikkertrening av ønsket adferd evt Target practice. Target practice er altså et gitt merke som hun skal ta mulen bort til. Når hun gjør det klikker man klikkeren også gir godbit. Man kan feks ha merket festet til en pisk, en pinne, henge opp på veggen osv.
Vi får laget oss et par mål slik vi liker så godt:
* Innen nyttårsaften pusse lett over uten bøll + reintrodusere klikker og klikke når hun IKKE maser etter godbit.
* Innen 12 januar ta hodet ned på kommando med merket
* Innen 15 januar ta hodet ned på kommando uten merket
* Innen 20 januar flytte seg og stå stille for påstiging med merket
* Innen 1 februar flytte seg og stå stille for påstiging uten merket
* Innen 1 mars stå stille og slappe av på kommando

Dette er jo kun for å få brukt hodet litt, ikke fordi hun faktisk trenger å kunne klikkertrening merketrening eller hodened/plassering for påstiging. Men så har vi noe å gjøre og se frem til.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar