fredag 30. desember 2016

Ned og opp

Silke sliter fortsatt i full brunst. Hver eneste gang noen i stallen løfter en hov, tenker på å flytte seg eller slipper ut ett prust, så reise Silke hodet og halen vrenges over på siden. Det kommer ikke ut mye veske, men hun er åpenbart i brunst. Det har hun vært siden ulykken for tre uker siden... stakkar.

På onsdag var hun som de siste gangene egentlig. Jeg fikk ta av dekkenet og fikk medvillig lov å pusse henne. Jeg masserer ikke og slike store gode bevegelser, men med myk børste og unngår mageregionen og bakbena. Hun løfter bakbenet om jeg kommer for tett bak. Jeg sier irritert DØH når hun varsler, men er glad det er varsel og ikke rett i spark/steil slik vi hadde en tid. Jeg byttet dekkenet med ett nyvasket ett og hadde henne bindt i leietauet inne i boksen. Hun var litt bølle når jeg møkket og klemte meg opp til vegge mer eller mindre bevisst. Jeg følte jeg måtte korrigere henne og med bestemte hender skjøv jeg henne vekk.

I dag fredag var jeg der på ny og denne gangen var litt hyggeligere. Hun kom ikke bort til meg før jeg gikk inn i boksen. Jeg hadde med greip, pusseboks og grime/leietau. Bandt henne opp som sist og forsøker å skape litt rutine for henne slik at hun vet hva som kommer.
En ting jeg la merke til i dag som jeg også så på onsdag er at hun hater at jeg går under halsen hennes. Da bøyer hun ned og later som hun skal klype meg uten å treffe. Ørene bak flatt.
Jeg vet det kommer og er snar og holder henne på trygg avstand. Jeg ber henne flytte seg over slik at hun må adlyde mitt signal og hun gjør det med en gang. Jeg tok av dekkenet, pusset henne og møkket over boksen. Jeg gjør det egentlig bare for å ha noe å gjøre mens jeg er der. De møkker jo selv. Jeg bare samler opp avføringen og slenger det i bakre hjørnet. Avføringen er liten og med små kuler. Halvert i forhold til normalen vil jeg si. Dette er pr dose. jeg vet jo ikke hvor mange slike hun har pr døgn. Jeg stilte meg tett inn till henne og bare sto der leeeeenge og hun lot meg. Hun senket hodet, hvilte og hadde trøtte rolige øyne uten rynker. Det var fiiiint!
Følte at jeg så litt av gode gamle Silke i dag.
Hun har tatt i bruk saltstenen som hang i boksen. Jeg hadde planer om å kjøpe den hun har hatt hjemme, men denne er altså god så da dropper jeg det. Leietauet hennes er borte så da tar jeg med ett nytt neste gang og med navn på. Tror leietau er litt sånn allemannseie der oppe, men greit å vite hvilket jeg kan bruke med god samvittighet.

Jeg tok med Easy Mare i dag og satte det utenfor boksen hennes. Planen var å snakke med de som jobber der og få dem til å gi henne dette i foret. Jeg har jo kjøpt den og den bør jo brukes opp. Den gjør jo ikke noe skade og selv om den kanskje ikke hjelper så føler jeg at vi mø prøve ALT:
Har hørt så mange både i Norge og utlandet som snakker om denne.
http://www.sunn-hest.no/Easy_Mare_hest_brunst

Neste besøk er søndag. Det gleder jeg meg til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar