onsdag 17. februar 2016

Foring av hest - Frieser

Som student på nittitallet hadde jeg foring av Melkeku i 3 år og elsket det. Fôrenheter var the name of the game og vi kunne diskutere i evigheter. Vi fikk til og med kuene til å virkelig gi mye mer melk med rett foring.

Nå som helforrytter føler jeg ett visst ansvar. Nå som hun ikke trenes i særlig grad er det jo ikke veldig farlig så lenge hun vokser som hun skal... Og med dette fagfeltet er det som med alle andre fagfelt... jo mer du vet, jo mer forstår du at du IKKE vet...

Jeg lastet derfor ned og kjøpte en lisens på det norskproduserte fôringsprogrammet PC Horse. Tror det er utviklet på Ås rett borte i veien her!

Jeg hadde håpet at jeg kunne bare taste inn rase og alder, også vips så fikk jeg masse gode tips... SÅ enkelt var det altså ikke. Jeg har hørt at Frieseren ikke nyttegjør seg av fordøyelig råprotein på samme vis som mange andre hester, så selv om Frieseren trenger det for utvikling av muskler og vekst, så er det viktig å ikke gi for mye. Om man gir for mye har jeg lest det slik at dette vil kunne skilles ut i huden/gi hudproblemer. Og det vil vi jo ikke ha. Jeg har også lest at Frieseren ikke skal ha for mye stivelse. Og om PC Horse har tatt hensyn til dette vet jeg dessverre ikke. Har sendt dem en mail, så får vi se!
Med den versjonen jeg har kjøpt har jeg tilgang til om lag 8 næringstoffer og mest klaff får jeg med denne sammensetningen:

Høy: 11 kg
Betefiber: 1 kg
Pavo Nature best: 1 kg
Pavo NC: 100 gram
Champion Multivitamin pellets: 75 gram
Dette er noe mindre høy enn hun sto på i starten, men ikke mye. Og i dag ligger det alltid igjen høy både i boksen og i innhegningen. Noe som regel Atli klarer å få ordnet opp i ;)

PC Horse byr på utrolig mange fôrtyper og etter å ha forsøkt nesten alt, ender jeg opp med listen over og under.




Jeg tror kanskje fødselsdatoen er feil, jeg husket ikke og bare skrev inn det jo trodde i farten. 


Alt så veldig bra ut, helt til jeg skrollet ned til bunnen... der står følgende å lese:



Jeg får sørge for å jobbe videre med dette for å sikre både vitamin D og Jod.

Kom veldig gjerne med kommentarer og forslag.
Og synes du jeg skyter spurv med kanoner, så still i kø! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar