fredag 19. februar 2016

Første longering!

Hun er selskapssyk om dagen fine Silke. Når jeg er der vil hun helst stå å skravle og kose. Det har vi jo alltid tid til!
Longering er en aktivitet som jeg tror vil gagne Silke. Når vi nå trener på banen er hun konsentrert og fin i omlag 1 minutt før hun blir litt loppete.

Når jeg går med henne ved siden av meg og ber om trav, må hun liksom bukke litt, for det er jo så mye energi bak i bakbena. Hun løper ikke avgårde, hun drar ikke, men blir bare veldig stor og humplete. Konsentrasjonen går jo rett vest og vi må stoppe opp, samle oss, senke hodet og begynne på nytt.

Om vi får til longeringen kan hun jo bumpe rundt og bukke og holde på til overskuddet er under kontroll og jeg tror vi da vil få til langt lenger konsentrasjonsperioder etterpå.
Så derfor har jeg den siste uken terpet mye på kommandoer som:
* Woooooow (i en mørk rolig tone) = roe ned
* Traaave (i en lys munter tone med kort e) = Trave
* Ståååå (i en mørk rolig tone) = Holdt
* Back (sterk men rolig tone) = Rygge
* Fram (sterk men rolig) = Om hun stopper når hun skal gå

Disse kommandoene skal ta oss trygt inn i longe og videre inn i riding senere.
Back er på engelsk da det er en bedre ordlyd enn på Norsk, også er hun som forer og tar hestene ut og inn på stallen engelskspråklig.

SÅ til den store nyheten!
Etter en mislykket longering på tirsdag uten pisk valgte jeg i går en lenger pisk enn den jeg bruker til akademisk. Og på første forsøk fikk vi til at hun gikk tre runder eksemplarisk alene i jevnt skrittetempo. Hun var om lag 2,5 meter fra meg. Jeg beveget meg noe, men ikke mye.
Jeg ba om "Ståååå" og hun stoppet uten at jeg gjorde noe spesielt med kropp og pisk. Jeg skal i utgangspunktet kunne bevege meg og se mot hodet hennes, evt holde pisken i luften foran henne for å få holdt, men dette var ikke nødvendig.
Vi hadde noen mislykkede forsøk på andre siden før vi fikk halvannen god runde der og.
MASSE ros og kos. Så trente vi litt på andre ting og alt virket greit.
Ikke mer enn greit heller. Hun virker til å bli litt tussete i skumring/mørket. Hun stopper opp for enhver litten lyd. Høøøøøyt hode og typ "åhh hva var det?". Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal la henne titte, eller om jeg bare skal dra henne med.

Jeg fikk ikke tatt noe bilde eller film av at hun var så flink i longen. Har veldig nok med å klare å holde en kveil med longetau, samt bevege meg riktig for å dels drive henne frem og også ut, samt holde pisken i riktig posisjon og senke den i bakken når hun gjør som jeg ber om.
MYE å holde styr på. Jeg blir sikkert bedre på dette siden.
Kanskje fyre opp GoProkameraet en dag og ha det på brystet ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar