onsdag 24. februar 2016

Longe dag 2 + hjemlengsel

Det vi liker aller best er å være på tur i skoven! Dette var søndag.


Først hjemlengsel:
I helgen som var begynte Silke å trappe ned på hvor mye høy hun spiste. Jeg var ikke så engstelig. Vanligvis skjer dette med unghester, de trapper litt opp og ned i takt med vekst. Men da hun også sluttet å spise kraftforet sitt ble jeg litt engstelig. Mandag spiste hun bare litt kraftfor til frokost og eplebitene i middagen og så godt som ikke noe høy. Heller ikke noe særlig vann. Jeg trappet veldig ned på hva hun fikk og hun fikk kun noe når hun hadde spist det hun allerede hadde fått.
VEDLIG lettet da hun tirsdag spiste alt kraftforet og minst 7 kilo høy.

Jeg har tatt tempen hver dag siden lørdag og alt virker helt normalt. Morgen + formiddag ligger hun rundt 37.5 også stiger den til 38 omlag mellom fem og åtte også faller den ned igjen til 37.5 sent på kvelden. Greit å ha kontroll på hva hun ligger på på normalen.
Jeg har meldet med hun som forer på stallen i dag onsdag og Silke maser igjen etter mat til alle måltider og spiser som hun skal.
Flere jeg har snakket med som driver med konkurransehester både sprang og trav sier at dette er helt vanlig. I løpet av den første måneden har de ofte 3 dager der de spiser mindre pga hjemlengsel.

Hele helgen og uken var adferden hennes normal. Bånn gass med andre ord. Hun står i innhegningen å maser etter kompis Atli om han kommer etter henne ut eller er på tur uten henne. Hun kaster på hodet i ett kjør når vi er på joggetur og har toppede ører støtt.

Jeg trapper nå gradvis opp igjen og sikrer at alt spises opp før hun får mer.
Dette betyr at jeg den siste tiden har fått mye mer stalltid. Før jobb, etter jobb og før jeg legger meg. Veldig koselig!!!!

Uregelmessig besøk sent på kvelden



Så longe:
I går var vi ute på ridebanen å trente. Vi har en arbeidsliste vi jobber etter og i går var det to oppgaver spesielt. Ta på over alt. Jeg må innrømme å ha hoppet over denne tidligere, men når jeg ser hvordan hun ser på pisken så har jeg flyttet denne til denne uken.
Målet er altså da først å ta på henne med hendene over hele kroppen uten at hun reagerer nevneverdig. Dette har gjort at vi har blitt godt kjent. Også har jeg fått fjernet litt gammelt fra rundt spenene hennes.
Oppgave 2 er å gjøre det samme med pisken. Forsiktig føre den over henne, fra hodet og over manen over ryggen, langs bena og under magen. Også repetere. De første gangene var hun litt trippete, men nå står hun pal og sier at hun kjeder seg.
Bra ting!

Jeg fikk også longet i går.
2 gang med stor suksess!
Hun gikk flott en 4 runder på høyre siden før hun stoppet opp og kom mot midten. Vi koste litt også sendte jeg henne ut på venstre side og også det gikk flott. 3 runder i skritt før hun besluttet at nå fikk det være på tide med litt action. Hun satte avgårde i trav og jeg lot henne fullføre en runde før jeg sa woooooaw, hvorpå hun gikk ned i skritt i nesten en runde før jeg ba om ståååå som hun fullførte umiddelbart. Lite drama der altså. Helt perfekt adferd!

Vi jogger også på volten i trav sammen og vanligvis kaster hun så mye på hodet at hun både vimser og noen ganger bunker borti meg. I går var det ikke noe av det. Hun løp pent ved siden av meg i rolig tempo og slakk på tauet.

2 veeeldig fornøyde jenter gikk tilbake til stallen for en velfortjent gulrot!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar