søndag 7. februar 2016

Første trening med Akademisk ridekunst

I dag kom Martine vår nye winglady. Hun skal følge oss det neste året og bistå med trening av Silke.
Hun skal hjelpe oss med bakketrening som har som mål å forenkle inridningen og sikre at Silke bærer seg riktig både med og uten rytter.

Det var skikkelig surt vær og isen lå tykk over ridebanen. Vi bestemte derfor raskt at innhegningen Silke går i var det beste stedet å trene. Det var opphold med noe vind.
Martine viste meg kort om hvordan holde pisk og leietau festet i kapsunen. Jeg er i utgangspunktet negativ til pisk, men ble delvis overbevist i løpet av timen da jeg jo fikk se hvor lite man faktisk bruker den. Mer som et pekeverktøy heller enn ett slagvåpen.

UTSTYR:
Kapsun
Leietau
Dressurpisk

1. HODET NED
Vi begynte med øvelsen hodet ned. Ikke bare strekker hesten på overlinjen som i seg er en god ting, men man får hesten i konsentrasjonsmodus og det virker som en god utgangsstilling for de fleste øvelser. Jeg løfter pisken med skaftet ned opp foran i luften til venstre for meg og trekker forsiktig i leietauet som er festet i fremste ring i kapsunen. I det hun senker hodet fjerner jeg pisken og roser masse. Etter få gjennomganger satt dette umiddelbart. Eier fortalte at Silke har hatt intro til bakkearbeid tidligere så kanskje har hun øvd denne øvelsen da. Om ikke tok hun det i så fall veldig raskt.

2. FLYTTE SKULDER
Martine viste meg denne og brukte endel tid før Silke forsto øvelsen. Silke rakk å bli rimelig irritert innen hun fikk det til, og Martine forklarte ut fra Silkes reaksjoner at vi nok måtte regne med å bruke endel tid og repetisjoner med Silke. Hun er ikke veldig ivrig etter å prøve forskjellige ting og vil gjerne heller krangle enn å lete etter den riktige bevegelsen. Jeg har en følelse av at dette kan være fordi alt er nytt og fremmed. At hun psykisk har hatt mye den siste tiden.
Øvelsen går altså ut på at man peker på/vifter/ små korte forsiktige rapp på skulderen med pisken til hesten da beveger skulderen/benet/kroppen vekk fra pisken sidelengs. Vi holdt pisken på hennes høyre side og ønsket dermed at hun skulle bevege seg mot venstre. Masse ros og en liten ruslerunde etter hver lille sidelengs bevegelse. Etter at Martine hadde fått det til et par ganger fikk jeg prøve meg. Silke tør mer med meg og kranglet litt og buste mot meg. Jeg brukte pisken forsiktig på brystet og Silke gikk opp på bakbena før hun bukket lett. Jeg må nok innrømme at jeg ble litt redd. Silke forsto raskt at jeg var litt redd og jeg brukte endel tid på å re-etablere min posisjon og forsikre Silke at jeg ikke var redd og at det ikke gav henne noen pause å yppe.
Vi lot det være med denne ene siden også skal jeg jobbe videre med andre siden de følgende dagene.

3. GÅ PÅ VOLTE MED SKULDER INN PÅ PLASS
Som en fortsettelse på å flytte skulderen skal jeg gå bakover foran henne i en stor volte og holde et fast øye på hennes indre skulder og at denne ikke kommer ut. Gjør den det skal jeg markere med pisken på hennes skulder å få henne til å ta den inn. Dette fungerer kun om jeg allerede har stilt hodet hennes innover i volten. Om jeg skyver hodet utover fra volten vil det være fysisk umulig for henne å holde skulderen på plass. Pga ulendt terreng i innhegningen, småbusker og det faktum at jeg ikke har gått mye baklengs i mitt liv rotet jeg litt til disse voltene. Dette kommer nok med tiden :)

4. HALVPARADE
Mens jeg går baklengs på volte, stiller hodet til Silke innover og passer på skulderen så kan jeg også gjøre halvparader. Kanskje fordi Silke rusher litt eller fordi jeg ønsker å kontrollere at jeg faktisk har kontroll på det hele. Dette gjør jeg rett og slett ved å bremse henne med hånden min som jeg holder i leietauet tett ved kapsunens nesereim. Så langt fungerer dette utmerket!
Flink jente og masse ros!

Økten varte vel en time og min tanke er at dette var dobbelt så lenge som vi burde ha holdt på. Men så vil man jo få igjen verdi for pengene man betaler og jeg betaler jo for en time.
Neste gang får jeg spørre og snakke mer i for/etterkant slik at vi ikke får en så lei Silke på tampen.

Vi avsluttet når Silke var dyktig i halvparader og skulder inn og takket pent farvel til dyktige Martine som selv om hun er ung og liten i vekst er ei utrolig tøff og kompetent jente!

Spennende dag og godt å få jobbe med Silke i dagslys!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar