tirsdag 5. april 2016

Det går opp og ned...

Japp... det er ikke hver dag som er knall...
Fredag longerte jeg på banen litt i hui og hast før jeg raste opp til fjells for å få med siste rest av snø. Lørdag var det vel ikke det beste været, og når jeg kom hjem i seks tiden på Søndag raste jeg spent til stallen.

Vi var over i April og jeg skulle i ridehuset. Vi betaler for å være der i april, så da er det jo om å gjøre å bruke det. De har også en utebane og et travspor på om lag 1,5 km. Alt til fri utnyttelse.

Så sagt så gjort. Jeg hentet snuppa inn, børstet masse og koste oss med puss og klem. Så satte vi nesa nedover mot ridehuset. Og vakent til energi det var på dem damen du.
Hun småjogget støtt og bråstoppet med høøøyt hode og blåste nesebor. VELDIG spennende alt mulig!
Når vi endelig ankom ridehuset var det selvsagt en hingst som trente der inne. William tror jeg han heter. Veldig vakker synes Silke og absolutt en potensiell beiler.
Vi rigget oss til på ridebanen utenfor, men brukte nesten 1 time før vi kom oss i konsentrasjonsmodus. Masse rocking rundt, og veldig mye woooooooaw fra min side for å roe henne ned. En hel masse med hysteri over to mennesker som gikk nede på veien...

Gosh for en lang dag det ble. Etter 45 minutter med longe og bakkearbeid turte jeg endelig å sette på innspenning og tømmene. Og da var hun helt lam. Jeg kunne gjøre og be om akkurat hva jeg ønsket og hun lystret umiddelbart! Serpentiner eller langs gjerdet rundt banen, alt var på stell!
Puh... Hele veien hjem var hun den snilleste mest hyggelige kosehesten. Milde så mange hester denne hesten er!

I dag mandag var det trening på ridebanen hos oss. Der er det ikke gjerde rundt, bare en halv Thuiahekk.
Derfor longet jeg ut litt lopper før vi begynte å trene cavaletti/bommer. Jeg hadde lagt ut bommene litt mer enn 1 meter fra hverandre også 2 bommer for å sikre at vi går rett på bommene og ikke skjener inn fra siden.
Jeg bruker cavalettiene i hovedsak for å skape variasjon i treningen, men også fordi hun bruker ryggen sin så flott da.


Det er andre gangen vi trener cavaletti og i dag også i trav. Jeg går/løper ved siden av. Vi krysser dem, også går vi slalom mellom dem. Silke er rimelig stiv fortsatt, så dette er god trening. Bare vent til vi begynner å tømmekjøre mellom dem! DET blir bra trening det.

Vi har så vidt begynt å trene parkering og i dag var dag 3 med parkeringstrening.
Jeg stiller henne opp på et bestemt sted, og bestemmer helt hvor forbein og bakbein skal stå. Rygge et skritt, frem et skritt, til siden ett skritt osv til hun står der hun skal. Også veeeeente mens man får litt kos. Endemålet med parkering er å stå pent ved krakken mens man bestiger hesten. Nå rir jo ikke vi ennå, men greit å komme igang med å øve på å parkere.

Hun fikk nok en gang bevist hvor kald hun er i hodet da jeg hev metallkrakken bortetter padocken så den klappet sammen til en liten stige. Vi heiv den rundt litt, før jeg også hev den bakover, bak meg, ved siden av Silke. Silke sto bare med lavt hode og toppede ører og kjedet seg. Pøh, en krakk er vel ikke skummel. Jeg kan gå opp på krakken og lene meg forsiktig over ryggen hennes med litt tyngde på. Hun står stille og fint og slapper av. Jeg går ned av krakken. Bærer krakken rundt på andre siden og gjør det samme. Veldig stille og fint står hun. :)
En vinkel jeg godt kan bli mer vant med! Flettene er om lag 2 uker gamle og trenger sårt en vask og reflett! Kanskje til helgen? 


Vi har øvet litt krakk inne i stallen mens jeg har flettet manen hennes. Har lest meg til at manen blir langt mindre slitt før utstilling ved å være i fletter, også blir man ikke fristet til å gre den. Den får jo fort floker, flis og søle og da er det så fristende å børste. Flettene er ikke så pene, men de er behorlig flettet slik at de er veldig brede øverst, slik at festet er breere enn fletta. Sånn skal det visst være.
Ved neste godværsdag blir det full vask av Silke. Da skal vi også teste solariumet for å få tørket det værste litt fort. De fleste hester synes visst at Solarie er deeeilig. Så da tester vi det da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar