fredag 22. april 2016

Longe og vask

I dag var en bra dag.
Silke startet dagen med å trekke meg grøftelangs på vei inn fra padocken. Hun var SULTEN og ville ha gress! Jeg måtte bli VELDIG streng og true med den lille vannkannen jeg bar på for å få henne til å gå rimelig normalt. 

Vel inne pusset vi og pusset og pusset. Sånn er det med utendekkenhest! Hun har fått endel småstikk av innsekter. Det er utrolig mye mygg på gang! Horder faktisk. Må være noe nyklekking på gang. 

Jeg tok på kaspunen også ut å longe. Planen er som kjent å få henne til å søke mer ned og gå mer frem enn det hun har gjort i longen til nå. Vel når jeg ber om mer fart, går jo hodet opp. 
Hun startet sesjonen med å bukke rundt i vill fart i 3 runder. Jeg som nettopp har lært at "Never wow, always GO!" Jeg brakte henne bare frem frem frem selv om hun rocket rundt og bukket. Det var ikke mange rundene før hun roet seg ned. 
Hun var alikevel langt mer rocknroll med kapsun uten innspenning og med langt mindre låsinger og stivhet så i dag var det null problem å holde henne i trav. Da var til og med lett å få henne opp i galopp! Det var første gang jeg fikk galopp i longen! Weeeee!

Etter rokordmange 20 runder i trav på hver side var hun såpass rolig at jeg fikk denne videoen: 

Ellers har endel av strikkene på flettene hennes gått opp og jeg tok en rask beslutning i dag om å ta dem ut og vaske man og brunsthalen som stinket. Frem med Cowboy Magic! 
Jeg vasket nøye med shampo og skylte veldig nøye. Tok med hovsjegg på bakbena også. Så balsam i man og hale. Gredde kun med fingrene, ikke veeeldig imponert over balsammen. Må nok se meg om etter et annet merke når denne donken er brukt opp, mine egne til mitt hår er da MYE bedre. 
Jeg skal selvsagt ikke bruke min egen, men altså se etter en som er litt bedre. 

Hun ble tørket med håndkle etter alle kunstens regler og fikk på seg et tynt tørkedekken over natten. Er meldt litt kaldt i natt, men var pluss 15 i stallen når jeg dro. 
I morgen setter jeg i fletter igjen slik at manen holder seg fin og lite slitt til utstilling. 
Nå som hun ruller seg hver dag sitter møkk og borrer bare lett utenpå flettene, og jeg blir ikke fristet til å børste. Veldig deilig!

Oppdatering på såret, det er helt tørt og ruen er blitt mer mørk hud igjen. Gosh det gikk da veldig fort!

I morgen er det litt bakkearbeid igjen!

Før vask

Etter vask



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar