tirsdag 19. april 2016

Longe MED fart!



Gosh, ja nå er vi virkelig inne i en fin steam!
Etter runden med tømmekjøring på lørdag og langturen i skogen søndag har vi virkelig fått opp farten i både skritten og traven til Silke.
De første månedene brukte vi til å få kontroll på hverandre og da ble det mye rusling, men nå er vi altså langt mer effektive og går FORT!
Digg!

En av de vanskeligste tingene med riding synes jeg er å få hestene til å gå godt frem. Så denne trenden liker jeg!

I går gikk vi ned i ridehuset rett før stengetid og longet 2 runder i skritt på høyre hånd, 8 runder i nesten uforstyrret trav samme side, også 2+8 på andre siden.
Hun hadde på seg salen for å venne seg til den. Hun virket helt uanfektet med den på selv om jeg strammet gjorden like stramt som om jeg skulle ha ridd, som jeg ikke gjorde. Jeg tenkte egentlig å ha salen for å feste inspenningen i, men så glemte jeg innspenningen på stallen. Hun søker ikke like fint ned uten innspenningen, men det er mye enklere å få henne frem. Så jeg tenker at vi gjør litt av begge deler for fremtiden. Jeg IKKE noe til ujevn skrittlengde i går og det var stas!
Hun må jages på litt innimellom og særlig når hun løper mot speilene... hun er nemlig brunstig.
Og vi passerte den vakre skimmelen William som er hingst!!!! i walkeren på vei ned til ridehuset. Så vi MÅ jo sjekke om bevegelsene i speilene kanskje kan være ham.

Silke er megabrunstig om dagen og jeg må stadig flise gangen bak henne da hun blinker på Robin og Herold støtt. Må vaske halen og bakbena med jevne mellomrom! Er ikke mer enn 2 uker siden sist hun var brunstig, men med dette været er det vel ikke så rart at syklusen rotes til!

Silke er ikke kjempefan av longering, det er sjeeeeeli! Så målet er å heller tømmekjøre 3 dager i uken og longe 1 i stede for 2 av hver som var planen. Vi vil jo ikke ha det kjedelig! Det er jo det samme som å be om dårlig fremgang!

I morgen blir det kort sesjon med dressur for hånd, øve på sidelengs bevegelser og ha på tøyler slik at vi kan øve på hva det betyr når disse senere skal benyttes i riding!

Onsdag kommer flinke Mats igjen og da skal vi tømmekjøre på tur først, også skal vi ned i ridehuset å sitte på henne kort igjen. Mats veier MYE mindre enn meg, så det kan være lurt at han prøvesitter. Vi får se hvordan det blir.
Hva vi gjør onsdag justeres etter hva Silke er klar for!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar