søndag 17. april 2016

Første sitt og laaang søndagstur




Vi har de siste ukene slitt med Silkes gange. Altså at hun tråkker godt innunder med den ene bakbenet og ikke det andre. Vi har hatt behandler 2 ganger, og alle på stallen har selvsagt sin mening om saken.
Det er litt bedre, men det er fortsatt enkelt å se forskjell. Dette er mest når hun går sakte og et av alle forslagene kom fra hun som driver stallen. Få henne mer frem, hun går bare å dasser når dere tømmekjører og longsjer og det er jo sant.

Så derfor tok jeg motvillig med meg kjørepisken ned i ridehuset. Lukket dørene og fryktet at jeg måtte gi henne endel snerter med den for å få henne frem. De som har sett videoene jeg har lagt ut vet at jeg smatter MYE og at det har null effekt. Målet var altså fredag og ta tilbake smatten, ved å rett og slett gi henne et lite rapp med pisken samtidig i tømmekjøringen.
Etter 2 ganger satt det. Hun går MYE bedre frem og reagerer hver gang jeg smatter eller sier FREM.
Gosh det var da veldig enkelt??
Det blir sikkert en slik runde innimellom, men det hadde fin effekt lørdag og i dag søndag iallefall og da lå pisken hjemme. Digg!
Deilig å slippe å mase på henne hele tiden og hvem liker vel å bli mast på hele tiden og...

Det var og veldig vanskelig å skjelne denne ujevnheten i denne nye farten både i skritt og trav, så da kjører vi på videre.

Vi hadde ridehustrening i går lørdag og og da var hun og jeg rimelig slitne etterpå.
Vi har fått oss en veldig billig kombisal brukt som sitter fint. Og denne er nå vært på både når vi har trent bakketrening fra hånd, og i longe. Vi har også gått tur med den. Enden på disse dagene har vært at hun står bint i doble leietau på gangen også med bukken ved siden av har jeg klatret opp, satt det ene beinet i stigbøylen og lagt meg over ryggen hennes og matet henne med godbiter. Dette fra begge sider.
I går kveld, når vi var helt alene i stallen, dørene var lukket og alt var stille og fint... da satte jeg meg over skrevs for første gang. Silke synes nok dette var litt rart. Veldig høyt hode. Jeg var veldig nervøs og pustet så rolig jeg kunne 5 lange pust før jeg kløv forsiktig av igjen.
Jeg klatret ned og roste henne masse.
Som alltid... kunne det være flaks?
Klatret opp igjen satt på henne i 5 dype pust også ned igjen. Masse ros.

Ja ja, da var det unnagjort. Litt før skjema på dette, men vi skal fortsette slik en liten stund før vi gjør dette med en leier, og senere i longe.

I dag søndag var vi på langtur. Egentlig er det ikke så langt. Det er omlag 5km. Greia er at det er bratt ned hele veien ned til Årungen, også er det like forbannet bratt oppigjen til stallen. Vi brukte omlag halvannen time. 6 bekker ble forsert i god høyde uten å tvile stort. Veldig flink jente. Stien er så smal så Silke må gå bak meg. Da ser jeg jo ikke hva hun gjør, men la oss si at det har noe med veldig lavt hode å gjøre. Nom nom liksom. Hun skal jo ikke lære å gå å spise på tur... men så lenge hun går bak meg er det vanskelig å styre hva hun gjør.
På grusvei går det jo glitrende, men på disse myke gressveiene nedover er det VELDIG mye gress som burde ha vært spist synes Silke. Må fortsette å jobbe med dette.
I søle til midt på leggen kjemper vi begge med farten og da særlig opp igjen!

Alt i alt en strålende helg med store fremskritt på alle bauger og kanter.

Det morsomme med unghest er at det er 56 skritt bak og 70 skritt frem HVER DAG!

Smal sti!

Puh, bakketrening i regnværet!

Øøhhh??? Nei det vil vi ikke, vi løper rett forbi!

Vakkert i Ås! 
Nede ved Årungen!

Veldig rart vi ikke møtte noen andre i så deilig vær!?

Ned også tilbake oppigjen!

Fine runden vår!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar