onsdag 14. september 2016

Hjelp med hofta

De siste dagene har jeg fått litt hjelp med hofta. Jeg blokker Silke når jeg rir fordi jeg sitter for stille og følger henne ikke godt nok. Årsaken til dette er delvis fordi jeg har for tiden lav bevegelighet i hofta pga ødelagt fot og mye stillesitting, og delvis fordi Silke virrer slik når jeg rir at jeg forsøker å stabilisere henne og gi ett visshet av at vi skal rett frem.
Men så blir jo Silke usikker av denne stillesittingen, og lister seg frem.
Hun beveger seg jo i 3D, altså ikke bare opp/ned og fremover, men også sidelengs. :)

Så nå har jeg da altså fått hjelp både på Silke, og på annen eldre hest med masse swung. Hjelp til å finne og følge rytmen til hesten for å sikre at hesten kan bevege seg fritt og avslappet. Dette gjør jo også at jeg ikke blokker hennes sidebevegelse, som igjen gjør at hun søker veldig mye bedre ned selv.

Vinn vinn der altså.

Huskeregler:
Lene meg litt mer frem
Vippe frem bekkenet og skyte rygg
Se inn i volten for å få riktig balanse i svingen
Kjenne etter når hennes bakben er i luften og følge bevegelsene uten å overdrive

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar