tirsdag 6. september 2016

Laaaaaang og dyp - Hvordan ri hesten løsgjort og sterk - losgelassenheit

Det å komme tilbake til ridesporten 20 år etter er til tider frustrerende. Det har skjedd MYE. Men så er det også spennende! Mange gjør ting på den måten de alltid har gjort det... den luksusen har ikke jeg. Jeg må lære mye på nytt. Men så kan jeg nå hoppe bukk over alle feilene vi gjorde før, og gjøre det jeg kan for å gjøre ting rett denne gangen.

Losgelassenheit
I dressur er det ett sett best practice retningslinjer som heter "The German Training Scale". Dette er en en liste punkter i prioritert rekkefølge å trene opp en hest etter. Ett av de viktigste punktene (i følge meg) er Losgelassenheit. Ordet betyr løsgjort og villig på tysk og har ikke noe godt engelsk eller norsk ord.
Hele poenget med dressur er jo å ri hesten på en slik måte at man styrker den for å bære rytter og leve  belastningskadefritt som ridehest. Men så er det jo VELDIG mange dressurhester som støtt er halt eller får belastningsskader ala kissing spine osv pga måten vi bruker dem på...

Dette med "Villig" er viktig for meg. Det at hesten liker å trene med meg er avgjørende. Og kanskje særlig fordi det ikke er min hest!
Det at treningen føles godt for hesten, er lystbetont og ikke føles som ren tvang er målet. Ja det er alltid slitsomt å gjøre ting man ikke har muskler til, men finnes det trening som føles godt for hesten? Tenk deg at du klør hesten på det goooode punktet på manen eller under magen og du ser hesten strekker seg og nyyyter. Er det mulig å oppnå noe slikt også når man trener hesten?

Topplinjebygging på Silke
Silkes topplinje har både fått skryt og kritikk og jeg vet jo at når jeg rir, går hun med hodet rimelig opp i taket noe som senker ryggen og hun får dermed mye av min vekt som trekker henne ytterligere ned. Målet med en styrket overlinje er dermed å få henne til å bygge muskler slik at når jeg rir henne løfter hun ryggen og dermed tåler min vekt langt bedre.

Metoden Lang og dyp (LD-ridning)
Jeg elsker internett og Youtube og leser alt jeg kommer over og tar til meg og lagrer en rekke lenker med nyttig innhold om trening. Etter å ha lest endel har jeg kommet over artikler og instruksjoner både her hjemme, i Sverige og også fra England og USA som anngir at det å trene hesten lang og dyp er veien å gå. Banebrytende forskning utført i Norge har vist at ikke bare bygger man hesten best på denne måten, men hesten synes også det er godt å trene slik og at den blir mer positivt innstilt til trening og livet generelt. Den får økt skrittlengde i gangartene sine og mindre smerter i musklene etter trening. Med lang og dyp menes det at hesten får strekke hodet ned mot bakken og gå med hodet senket gjennom hele eller deler av treningen. Typisk under oppvarming og et par strekk underveis i treningen. Vi snakker nesten leppa i gulvet!
Les mer om det norske forskningsprosjektet her >
Dansk artikkel om det samme >

Det tar tid og mye trening før hesten søker helt ned selv og har muskler til å gå der i god fart. Man må typisk begynne rolig i lav fart og ettersom hesten får musklatur til det kan gå slik gjennom feks en hel longeøkt.


Art 2 Ride
Denne type trening har vært i bruk lenge av noen. Og den mest kjente noen er nok Will Faber fra Clifornia i USA. Han har nyss blitt Norgesvenn og skal blant annet ha klinikk i Horten Mai neste år. Han driver ett firma som heter Art 2 Ride som har en glitrende youtubekanal. Før dette er det også en Art2Ride klinikk i Porsgrunn litt senere i høst.

For å få hesten til å søke ned de første gangene kan man bruke en chambon veldig løst stilt inn i longe. Man kan også jobbe hesten fra bakken og be om sideveis bevegelser også la dem få pauser og de vil lettere strekke ned etter en slik sideveis øvelse. Når de lærer at det er "lov" å gå slik å strekke på ryggen søker de hyppigere og hyppigere dit selv da det føles godt for hesten.




Silke og jeg har jobbet med lang og dyp i longe en lenger periode og Silke søker fint ned, men går foreløpig ikke stødig der. Hun søker også ned når vi tømmekjører. :)
Veldig morro!!

Will Faber har sikkert 200 filmer og ennå flere blogginnlegg på nett om denne metoden, så her er det bare å lese/se seg opp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar