lørdag 19. mars 2016

Longering over i long raining

Ja hva er egentlig forskjellen mellom tømmekjøring og long raining. Kanskje er det ikke noe forskjell. For meg er tømmekjøring en slags forberedelse til kjøring med vogn, mens long raining er avspenningstrening for ridehest som toucher innom longe og bakkearbeid.
Uff begreper er vanskelig og sier forskjellige folk forskjellige ting. Derav forklaringen.

Vi har hatt en uke med mye spennende. Særlig tømmekjøring på tur med Mats var stas.

Så etter en fridag i går og en tur langs veien på torsdag (masse krangling og ikke så morro) så var vi i dag klar for å ta det hele ett hakk videre.

Vi tuslet ned til ridehuset og igjen fikk Silke skikkelig raptus på vei ned.
Vi hadde med min mann Pål som skulle bistå tømmekjøringen. Vi har ikke ennå hatt tømmekjøring uten noen ved hennes skulder.

Som sagt så gjort. Ikke lett å tømmekjøre i ridehuset ved første forsøk. Selv om Pål gikk ved siden av, var det masse krangling og tull. Jeg hadde kapsunen på, som ved alt jeg gjør første gang for å slippe å henge i munnen på henne. Vil være veeeldig forskiktig med munnen. Kapsunen har 3 ringer og jeg festet leietauet i den midtre ringen oppå nesa, og tømmene i de to ved siden av. Jeg følte at holdt og rygge gikk fint, men sliter med svingingen.
Etter litt tid festet jeg tømmene litt lenger bak på nesereimen og da ble det mye enklere.

Etter litt pusling besluttet jeg å longe med tømmene på. Da tar jeg altså ut den innre tømmen av selen og har den bare rett fra min hånd og bort til Kapsunen. Den ytre går over ryggen, gjennom selen og inn til kapsunens nesereim. Så longe som normalt. Jeg sliter med å holde henne i fart da hun har veeeldig lyst til å rulle seg i ridehuset. Men at jeg smattet SÅÅÅ mye visste jeg ikke før jeg så denne videoen. Skjerpings.


Vanligvis når jeg longer må jeg passe veeeldig på min egen kropp. At jeg er i drive posisjon og hele tiden ser mot hennes bakdel og beveger meg mot henne støtt for å drive henne ut i sirkelen. Dette var MYE enklere med doble tømmer. Jeg kunne fint holde henne ute med ytre tom.

Det gikk så fint at jeg besluttet å forsøke å vending. Og det gikk også fint!
Gosh altså. Vi stoppet treningen der og da og med en gang og så masse masse ros.


Neste uke skal vi nok forsøke oss igjen. Vi gjør nok bare en vending da også, men SÅ er det meningen å få lenge på begge sider og bytte i fart og gjøre gode veier på ridebanen og ut i hjørnene!

Hun skal ha fridag på tirsdag da jeg skal inn til byen å jobbe, men ellers blir det full fart på oss hele Påskeuka! Morro!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar