søndag 27. mars 2016

Påskeferi

Deilig påskeferi uten dekken når sola varmer som mest!


Ja dette har vært en Silkeferie!
Hver dag har jeg vært mer enn 4 timer i stallen og I love it!
Vi har gått lange turer i skogen (fortsatt en del snø), vi har vært 2 turer i ridehuset, vi har trent 1 dag på banen OG vi har hatt hovslagern på besøk!

Som vanlig er jeg ikke alltid like god på å ta bilder underveis... sorry!

1. Silke og Atli leeenge ute
Endelig har Atli flyttet inn til Silke igjen. Det er ei uke siden nå og vi er SÅ happy med det! Vi hadde en liten diskusjon og fant ut at 4 var for tidlig for disse to å komme inn å stå å sture på boks, så nå deler vi uken i 2 og tar dem inn senere og så langt fungerer det utmerket.
Dette gjør at vi forer 2 kg høy ute frokost, lunsj og middag også får hun ubegrenset natten igjennom.
Vi har også kuttet ut kraftfor til middag slik at de ikke sloss om den.
Så nå står de ute fra 7 til 19 og noen ganger lenger. Digg! Stooor fin innhegning med masse løpeplass og det blir litt løping.



2. Hovslager!
Vi hadde hovslager Nina på besøk og det gikk kjempefint. Hun er jo ung vakre Silke, så litt bølling må vi tåle. Når hun blir utålmodig så går hun rundt med det ene benet i hovslagerns armer (stakkar).
Hovslagern var fornøyd med høvene til Silke. De har god kvalitet, hullet vokser flott og er nesten borte. Hun rettet opp litt også tok henne litt ned på helene da hun selvsagt sliter mer på tærne enn helene. Kvaliteten er god så hun kan fint gå ute intill hun evt. blir sårbeint.


3. Brunst
Så er Silke altså i gang med sesongens første brunst. Herold er den mest flotte synes hun, og det er stort sett ham hun blinker til. Ikke like interessert i Atli og Robin og det kan jeg jo forstå ;)
Harold er jo tross alt stallens gentleman. Han er høy og mørk og har flotte store floppy ører. Kjekkas!

4. Flytting av forpart UTEN pisk
Ukas store fremskritt er nok flytting av forpart. Som snart viden kjent er Silke frustrert på pisken. Hun konsentrerer seg IKKE når den brukes akademisk til å peke på og flytte seg for. Hun kan lett koke og true med å gå opp på bakbena (letter forbena 13 cm) og roper JEG FORSTÅR IKKE.

Så den siste tiden har vi lagt den på hylla og begynt å øve flytting sidelengs med klassisk i stede for akademisk. Dvs vi har begynt på stallgang og boks med oooover. Dette tok sin tid da jeg ikke vil dytte. Når jeg dytter, dytter hun nemlig igjen. Jeg vil bare presse bestemt, men forsiktig med 30g trykk på rompa. Etter en tid sitter dette fint. Så ute på banen kan jeg nå rotere bakparten 360 grader rundt forparten lett. Hun er uforsiktig med bena og stresser fortsatt litt, så mulig jeg skal bandasjere dem når vi trene denne type trening, veldig mye høye kneløft og ikke så veldig presist hvor langt hun krysser bena innunder og hvor det lander. Det kommer med litt mer trening.

Men så til ukens gjennombrudd. Jeg har forsøkt så smått på forparten med samme kommando... ooover uten særlig hell. Før nå!!!
Yes!! I går stillet jeg henne langs gjerdet på banen og plasserte meg mellom henne og gjerdet. Godt tak i tauet festet til kapsunen og holder ett lett trykk for å motvirke forovergåing. Så 30 grams trykk på brystbenet foran meg med de tre legnste fingrene og jaggu så tok hun sitt første krysskritt med forbena. En veldig masse ros og heiarop gav henne boost og når jeg gjentok kommandoen roterte vi da altså hele forparten om bakparten 180 grader til hun igjen står inntil gjerdet. YEEEEESSS!
Det kan jo ha vært litt flaks, så vi skal prøve igjen.
Det viktige er jo først å ha hodet ned og det er jeg glad vi har terpet på før, ellers går dette ikke.

Så da har pisken fått sin 90talls mening igjen, kun til å drive frem i longen.
Siden hun ikke klarer å konse med den der, så er det bare la det være!
Jeg vurderte en stung å teipe en ball til enden osv. men det får evt bli senere.

Og dette gjennombruddet fikk vi i brunst, noe som kan tyde på at hun er en av de flotte hoppene som ikke blir psykisk slitne av å være i brunst. Jippi, det gjør jo sommern enklere!

5. Ridehuset
Vi hadde nok en økt i ridehuset denne uken og nå var det tømmekjøring på tapetet. Ja eller longreining. Vi begynner i longe, også forsøker vi å bytte vei. Hun synes underlaget der er tungt så hun oooorket ikke å trave mer enn 5 runder på hver side. Jeg vil holde treningsgleden oppe, så da longreinet vi i stede. IKKE lett å svinge altså. Hun er best når hun kan forutsi hvilken vei jeg skal. E.g hjørne feks. Da går det lett. Men serpentiner er vanskelig. Hun er superkonsentrert og prøver skikkelig å forstå hva jeg vil.
Det er en fantastisk egenskap!
Jeg har bestilt 1 måneds trening i ridehuset slik at vi har fri tilgang. Vi trenger det litt nå fremover tror jeg. Fortsatt masse nye introduksjoner, så fint å ha et lukket trygt område uten forstyrrelser. Gården med ridehuset er til salgs... så vi vet ikke helt hvor lenge vi får trene der.



6. Innhegningen er 41% ferdig møkket etter vintern. Gosh så mye dritt...
Selv om Silke nå har gått 2-3 uker der alene er det trillebår på trillebår. Vel, snaaart halveis!

7. Regn
Nå bøtter det ned og jeg er glad Silke står med 300g regndekken med høy hals. Tipper hun får komme inn litt før i dag, vi får se hvor lenge dekkenet virker. Hun hadde med seg et regndekken vi kan ta på om det regner igjennom, men ser ann litt hvordan de liker å være ute. Virker de uanfektet står de bare ute så lenge de ønsker. Tilbudet er der fra 16-19 iallefall for da følger folk med.

La oss håpe regnet tar med seg snøen i skogen slik at vi kan få noen gode laaaange kveldsturer der nå som vi har stilt klokken.

Deilig å få litt D-vitaminer fyllt på!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar